In the beginning of this week's parsha (Bamidbar 13:4-15), we find Moshe Rabbeinu assigning one man from each tribe to go on the mission to spy out Eretz Yisrael.
There are several questions about this arrangement:
ואלה שמותם
למטה ראובן שמוע בן זכור.
למטה שמעון שפט בן חורי.
למטה יהודה כלב בן יפנה.
למטה יששכר יגאל בן יוסף.
למטה אפרים הושע בן נון.
למטה בנימן פלטי בן רפוא.
למטה זבולן גדיאל בן סודי.
למטה יוסף למטה מנשה גדי בן־סוסי.
למטה דן עמיאל בן גמלי.
למטה אשר סתור בן מיכאל.
למטה נפתלי נחבי בן ופסי.
למטה גד גאואל בן מכי.
למטה ראובן שמוע בן זכור.
למטה שמעון שפט בן חורי.
למטה יהודה כלב בן יפנה.
למטה יששכר יגאל בן יוסף.
למטה אפרים הושע בן נון.
למטה בנימן פלטי בן רפוא.
למטה זבולן גדיאל בן סודי.
למטה יוסף למטה מנשה גדי בן־סוסי.
למטה דן עמיאל בן גמלי.
למטה אשר סתור בן מיכאל.
למטה נפתלי נחבי בן ופסי.
למטה גד גאואל בן מכי.
1.
Why is Levi not mentioned?
According to the Daas Zekeinim (13:2), the tribe of Levi was
excluded because they do not get to inherit any portion of the land
(except the 48 cities that are allocated to them).
אך משבט לוי לא הושלח מרגל לפי שלא היה להם חלק בארץ
2.
Why is Menashe singled out as “of the tribe of Yosef”?
According to Daas Zekeinim (13:11), Yosef is mentioned
next to the tribe of Menashe because just like he spoke ill of his
brothers, his descendent, the prince of Menashe, spoke ill of Eretz
Yisrael. The other tribe that descends from Yosef, Efraim, was
represented by Yehoshua, who did not speak bad about Eretz Yisrael.
כאן שקליה יוסף למטרפסיה לפי שהוציא דבה ולכך הוזכר כאן על מטה מנשה שהיה ממוציאי הדבה ולא על מטה אפרים שלא הוציא ובכל מקומות הוא נזכר על מטה אפרים
Tzror haMor (13:11), says
that Menashe learned this from his father Yosef, who only wanted his
bones to be brought to Eretz Yisrael and not his entire body. This is
also why half of the tribe of Menashe ended up residing outside of
Eretz Yisrael.
However, according to the Meshech Chochma (45:3),
Hashem showed Moshe that the tribe of Menashe would end up being
split with half living in Eretz Yisrael, and half on the other bank
of the Yarden. Moshe picked the person from the half living in Eretz
Yisrael, which loved Eretz Yisrael, just like their forefather,
Yosef, who loved Eretz Yisrael, and asked for his bones to be buried
there (see Bereishis 50:25).
(See also later on 34:23 were Menashe is listed in a similar
fashion, and Sefer Shaarei Aharon for further discussion about that)
פירוש, שהיה גלוי ברוה"ק למשה, שמטה מנשה חציו יהא בעבר הירדן וחציו בארץ, ולכן שלח איש מחצי השבט, שחלקם בארץ ומחבבים א"י, וזה מדת יוסף, שחיבב ארץ ישראל, וכמו שאמרו במדרש, שלא כפר בארצו, ואמר גונבתי מארץ העברים, והעליתם את עצמותי מזה כו'. וכל זה לא הועיל. ודו"ק.
3.
What is the overall logic for the arrangement of the tribes here?
Generally speaking, there are two main orders the tribes are listed
in – the order of birth and the order of encampments, but this
parsha does not match either of them. In fact, the order in which the
tribes are listed here does not match any other places in Tanach (see
Bereishis 29:32-30:24; 35:16-18; 35:22-26; 46:8-27; 49:1-28; Shemos
1:1-5; 6:14-49; Bamidbar 1:5-15; 1:20-49; 2:3-33; 7:12-78; 10:14-27;
26:5-57; 34:19-28; Devarim 27:12-14; 33:6-25; Yehoshua 21; Yehezkel
48; Divrei haYamim I 2:1-2; 4:1-8:40; 12).
The Ramban (13:4) writes that the tribes were listed
according to the personal greatness of the individual men that were
sent, and the same logic was followed later on (34:17) when the
princes for conquering the land were chosen.)
מנה הכתוב השבטים לא לדגליהם ולא לצבאותם ולא כתולדותם ונראה שראה למנותם הנה לפי מעלת השלוחים כי היו ראשים ונשיאים בעם כאשר ספר ואין מעלתם שוה אבל יש בהם גדול מחברו בחכמה (ובמנין) ובכבוד והקדים הנכבד הקודם במעלה כי ממעלת עצמם מנאם לא למעלת השבט וכן בנשיאים החולקים להם את ארץ כנען (להלן לד יז-כט) הזכירם כפי המעלה לא לתולדותם
The Sforno (13:4) writes that they were listed in the
order of their ages.
כלם חשובים איש על שמו מצד מעלתם. והזכירם לפי זקנתם מפני שהיו אז שוים במעלה בפרט בענין השליחות לא כסדר השבטים ולא כסדר הדגלים
Tzror HaMor (13:4) writes that they are listed in the
order they normally appear (see Bereishis 35:23-26), with the children of the main wives first. However, there are several switches made:
1. Levi is omitted because that tribe did not receive any land.
2. Efraim and Benyamin, the sons of Rachel, are listed right before
the end of the sons of Leah (between Issachar and Zevulun), because
Yehoshua loved Eretz Yisrael and divided it among the tribes; and
Benyamin owned the part of the land where the Bais haMikdash stood.
3. Gad is listed last among the sons of the lesser wives (Bilhah and
Zilpah), because he originated the idea of living outside of Eretz
Yisrael and managed to convince Reuven and half of the tribe of
Menashe to follow him.
4. Menashe appears last in the list of the sons of the main wives
(Leah and Rachel), because he listened to Gad.
5. Reuven should have been listed last also, but he remains first
because he is the first born.
(Original can be viewed here: http://hebrewbooks.org/30801, p. 251)
(See also Sefer Shaarei Aharon who discusses several problems with
all of these approaches, including the
issues with the ages of Calev and Yehoshua)
Bonus
question: How many spies were there?
According to the simple reading of the Torah, exactly 12, one for
each tribe except Levi. However, the Yerushalami (Sotah 32b:1), (as cited by Tosafos on Sotah 34a) records the opinion
of Rabbi Akiva that there were actually 24 spies.
כתיב איש אחד לשבט על דעתיה דרבי עקיבה דו אמר לשונו' רבויים הן עשרים וארבעה היו ששה עשר באשכול ושמנה בתאנים ורמוני' ובנושא כלים. ועל דעתיה דרבי ישמעאל דהוא אומר לשונות כפולין הן שנים עשר היו שמונה באשכול וארבעה בתאנים ורימוני' ובנושא כלים. על דעתיה דרבי ישמעאל טורטרין על דעתיה דר' עקיבה טורטורין וטורטורי טורטורין.
[Published at parshapeople.blogspot.com]
No comments:
Post a Comment